-
Uczestnicy
konferencji oczekują uchwalenia w trybie pilnym niezbędnej
ustawy o transporcie publicznym, która ureguluje relacje między
podmiotami organizującymi przewozy na terenie regionu
wykonującymi usługi przewozu oraz pasażerami, tym prawa
pasażerów.
-
Postuluje
się wprowadzenie wieloletnich (3-5 lat) i stabilnych planów
inwestycyjnych w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury
transportowej, w zakresie kolei opartych na Master Planie dla
transportu kolejowego do 2030 roku.
-
Należy
ograniczyć stosowanie sytemu „projektuj i buduj” do realizacji
inwestycji o małym stopniu złożoności. W szczególności nie
powinno się go stosować do modernizacji linii kolejowych,
czynnych w trakcie robót.
-
Postuluje
się modyfikację postanowień ustawy Prawo zamówień publicznych
tak, aby procedurę wyboru wykonawcy można było zakończyć w
przewidywalnym terminie. Obecny stan uniemożliwia koordynację
działań inwestycyjnych, co jest szczególnie uciążliwe na terenie
miast.
-
Należy
utrzymać uprzywilejowanie przewozów intermodalnych w zakresie
kosztów dostępu do infrastruktury ze względu na walory
przyjazności dla środowiska tego rodzaju przewozów kolejowych.
-
Postuluje
się powołanie koordynatora ds. dostosowanie kolei do potrzeb
osób niepełnosprawnych przy MT i PKP S.A.
-
Rozszerzenie systemu parkingów Park & Ride jest niezbędnym
narzędziem dla ograniczenia migracji pojazdów indywidualnych do
centrów miast. Sieci parkingów powinny być tworzone przy
stacjach kolejowych przez zarządców dworców lub przewoźników.
-
Należy
wprowadzić koordynację rozkładów jazdy różnych przewoźników i
środków transportu.
-
Konieczne
jest pilne zintensyfikowanie prac nad wprowadzeniem systemów
zarządzania transportem publicznym. Systemy te powinny
umożliwiać nadzór nad realizacją połączeń przesiadkowych.
-
Należy
szerzej wprowadzać priorytety dla transportu publicznego w
centrach miast i na trasach dojazdowych do nich. Zaleca się
szersze stosowanie wydzielonych pasów dla transportu publicznego
w centrach miast w celu zmniejszenia opóźnień komunikacyjnych
oraz zachęcenie użytkowników transportu indywidualnego do
korzystania z komunikacji zbiorowej.
-
Postuluje
się wprowadzenie ogólnopolskiego serwisu informacyjnego o
usługach transportu zbiorowego – kompendium wiedzy na stronie
internetowej oraz telefoniczna infolinia o rozkładach jazdy i
ofertach przewoźników.
-
Rekomenduje się szersze wprowadzenie nowoczesnych
i elastycznych elektronicznych systemów pobierania opłat w
transporcie publicznym dla zmniejszenia kosztów eksploatacji
systemu i uatrakcyjnienia go dla klienta końcowego.
-
Rekomenduje się wdrażanie postanowień „Zielonej Księgi” w
zakresie realizacji przedsięwzięć zgodnie z zasadami
zrównoważonego rozwoju dla ochrony jakości życia.
-
Rozumiejąc, iż szeroki zakres modernizacji linii kolejowych może
powodować uciążliwości dla Podróżnych należy dążyć do ich
zminimalizowania., a także takich działań podejmowanych ze
znaczącym wyprzedzeniem w stosunku do rozpoczęcia robót, by
zyskać akceptację ze strony potencjalnych klientów. Ogłaszanie w
ostatniej chwili nieakceptowanego rozkładu jazdy, nie
wyjaśnianie, iż zaproponowano optymalne rozwiązanie
organizacyjne, które będzie trwało , wyłącznie taki okres jaki
wynika z przyjętej- najlepszej technologii, może doprowadzić, iż
zamiast boomu po zakończeniu prac- zapanuje obojętność i brak
pozytywnych reakcji.Szczególna rola w tej mierze spoczywa na
narodowym zarządcy infrastruktury kolejowej- PKP PLK SA.