Uczestnicy konferencji naukowej PublicTrans 2007
podczas obrad w dniach 13-14.06.2007 r. w Warszawie
sformułowali następujące wnioski:

  1. Uczestnicy konferencji oczekują uchwalenia w trybie pilnym niezbędnej ustawy o transporcie publicznym, która ureguluje relacje między podmiotami organizującymi przewozy na terenie regionu wykonującymi usługi przewozu oraz pasażerami, tym prawa pasażerów.

  2. Postuluje się wprowadzenie wieloletnich (3-5 lat) i stabilnych planów inwestycyjnych w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury transportowej, w zakresie kolei opartych na Master Planie dla transportu kolejowego do 2030 roku.

  3. Należy ograniczyć stosowanie sytemu „projektuj i buduj” do realizacji inwestycji o małym stopniu złożoności. W szczególności nie powinno się go stosować do modernizacji linii kolejowych, czynnych w trakcie robót.

  4. Postuluje się modyfikację postanowień ustawy Prawo zamówień publicznych tak, aby procedurę wyboru wykonawcy można było zakończyć w przewidywalnym terminie. Obecny stan uniemożliwia koordynację działań inwestycyjnych, co jest szczególnie uciążliwe na terenie miast.

  5. Należy utrzymać uprzywilejowanie przewozów intermodalnych w zakresie kosztów dostępu do infrastruktury ze względu na walory przyjazności dla środowiska tego rodzaju przewozów kolejowych.

  6. Postuluje się powołanie koordynatora ds. dostosowanie kolei do potrzeb osób niepełnosprawnych przy MT i PKP S.A.

  7. Rozszerzenie systemu parkingów Park & Ride jest niezbędnym narzędziem dla ograniczenia migracji pojazdów indywidualnych do centrów miast. Sieci parkingów powinny być tworzone przy stacjach kolejowych przez zarządców dworców lub przewoźników.

  8. Należy wprowadzić koordynację rozkładów jazdy różnych przewoźników i środków transportu.

  9. Konieczne jest pilne zintensyfikowanie prac nad wprowadzeniem systemów zarządzania transportem publicznym. Systemy te powinny umożliwiać nadzór nad realizacją połączeń przesiadkowych.

  10. Należy szerzej wprowadzać priorytety dla transportu publicznego w centrach miast i na trasach dojazdowych do nich. Zaleca się szersze stosowanie wydzielonych pasów dla transportu publicznego w centrach miast w celu zmniejszenia opóźnień komunikacyjnych oraz zachęcenie użytkowników transportu indywidualnego do korzystania z komunikacji zbiorowej.

  11. Postuluje się wprowadzenie ogólnopolskiego serwisu informacyjnego o usługach transportu zbiorowego – kompendium wiedzy na stronie internetowej oraz telefoniczna infolinia o rozkładach jazdy i ofertach przewoźników.

  12. Rekomenduje się szersze wprowadzenie nowoczesnych i elastycznych elektronicznych systemów pobierania opłat w transporcie publicznym dla zmniejszenia kosztów eksploatacji systemu i uatrakcyjnienia go dla klienta końcowego.

  13. Rekomenduje się wdrażanie postanowień „Zielonej Księgi” w zakresie realizacji przedsięwzięć zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju dla ochrony jakości życia.

  14. Rozumiejąc, iż szeroki zakres modernizacji linii kolejowych może powodować uciążliwości dla Podróżnych należy dążyć do ich zminimalizowania., a także takich działań podejmowanych ze znaczącym wyprzedzeniem w stosunku do rozpoczęcia robót, by zyskać akceptację ze strony potencjalnych klientów. Ogłaszanie w ostatniej chwili nieakceptowanego rozkładu jazdy, nie wyjaśnianie, iż zaproponowano optymalne rozwiązanie organizacyjne, które będzie trwało , wyłącznie taki okres jaki wynika z przyjętej- najlepszej technologii, może doprowadzić, iż zamiast boomu po zakończeniu prac- zapanuje obojętność i brak pozytywnych reakcji.Szczególna rola w tej mierze spoczywa na narodowym zarządcy infrastruktury kolejowej- PKP PLK SA.

Wnioski zebrała Komisja Wnioskowa w składzie:

  1. dr hab. inż. Józef Suda

  2. mgr inż. Jacek Stirmer

  3. mgr inż. Paweł Kania

  4. mgr Jacek Poniewierski